Tai ji quan de reis naar diepe Tai Ji


Zoals wellicht besproken in de proefles of een van de eerste lessen, is tai ji een systeem dat, net als yoga, gericht is op het vergroten en laten groeien van je bewustzijn, van je diepste Zelf.
Hoewel tai ji en yoga vaak in verband worden gebracht met mindfulness, gaan beide systemen veel verder dan dat. Aanvankelijk richten ze zich op de balans en harmonie in jezelf, dan meer en meer op hoe jij in balans bent met jouw omgeving en ultiem het dagdagelijks leven.
De manier waarop dit gebeurt, verschilt echter tussen de twee. Tai ji maakt gebruik van beweging waarin we naar de taoïstische principes zoeken zodat het lichaam elastisch, gecentreerd en veerkrachtig wordt. Yoga werkt ook via het lichaam, maar richt zich meer op het onderdrukken van instinctieve reflexen. In beide systemen is het proces meer een van de geest en van loslaten maar onderzoeken dat allemaal via het lichaam.


Dus taiji is om onze geest en ons bewustzijn te trainen , niet ons lichaam. 

Een aangename bijkomstigheid is dat dit een enorm positieve invloed heeft op zowel onze fysieke als mentale gezondheid. Deze voordelen zijn echter cadeautjes van de training, niet het doel ervan.

Volgens de taoïstische traditie bevat het lichaam negen dantians (energiecentra soortgelijk aan de chakra's): 3 hoofddantians, met elk 3 dantians. Tai ji werkt voornamelijk op de laagste drie dantians, die samen het grotere 'onderste dantian' genoemd wordt.

Wat we nog dienen te weten voor de training. Het zenuwstelsel van het lichaam is verantwoordelijk voor 3 grote zaken.

  • waarnemen (externe zintuigen, maar we hebben er ook interne)
  • Motoriek
  • Geheugen (retentie)
Hoewel de huidige medische kennis meer detail en begrippen zou kunnen aanbrengen, is dit absoluut niet nodig voor de algemene processen waarmee we gaan werken te begrijpen.

Waarom? We moeten deze kennis benaderen op de manier dat een boreling kennis vergaart eens het in de wereld komt. Het leert staan, wandelen, rennen en springen – allemaal zonder enige voorkennis. Ons brein wil als volwassene alles begrijpen, maar het is juist dat diepere lichaamsbewustzijn dat ons in staat stelt te bewegen en te handelen zoals we dat vandaag doen.

Dit brengt ons bij een ander interessant aspect, het natuurlijk proces van begrijpen of begrip ontwikkelen. Met een voorbeeld wordt het meteen duidelijk waarop gedoeld wordt:

Denk aan een pasgeborene. We komen allemaal ter wereld zonder bewust te zijn van de wereld om ons heen, maar met een sterk bewustzijn van ons eigen lichaam en onze directe omgeving, ook al begrijpen we die omgeving nog niet (goed). In dit vertrouwen groeien we op.
In de eerste jaren leren we ons lichaam kennen om te kunnen staan, en later te lopen en rennen. Ook onze kennis van de wereld groeit: we beginnen mensen en plekken te herkennen en te onderscheiden. Dit doen we door spontaan concepten te ontwikkelen waarin alles wat we waarnemen past. Dit uit zich vaak in grappige uitspraken tijdens de peuter- en kleuterleeftijd, waarbij we associatief met woorden en gedachten omgaan. Als volwassenen hebben we deze concepten verfijnd om een meer nauwkeurige interpretatie van het leven, de maatschappij en de wereld te vormen.
Als volwassenen blijven we werken vanuit deze concepten. Dat is onze natuur. In tai ji zoeken we in de beweging naar de taoïstische principes die ons dieper inzicht geven. Dit stelt ons in staat om nieuwe dingen te ervaren en met al dat we kennen over ons lichaam en bewegen, ga je dan merken dat dit allemaal niet zo easy peasy is om te onderscheiden, toe te passen en te ervaren. Dat beleefde ook in de proefles waar we met ademhaling en ontspanning verschillende oefeningen deden en toch merkte dat we al snel de ademhaling of het echt ontspannen vergaten. Zeker van zodra er iemand met ons bezig was.


Hieronder de kleine samenvatting van wat de sleutelbegrippen zijn waarmee we aan de slag gaan in tai ji.

  • Leren is zowel een bewust en onbewust proces. We groeien door het vormen en bijsturen van concepten en die concepten zijn zeker niet / nooit volledig.
  • De bewegingen zijn een middel om in eerste instantie het lichaamsbewustzijn te verdiepen
  • Er zijn drie belangrijke aspecten in het zenuwstelsel
  • Het waarnemende aspect (het voelen in en van ons lichaam).
  • Het sturende aspect (de intentie die het lichaam aanzet tot beweging).
  • Het regulerende aspect (dat ons in staat stelt verfijnder en nauwkeuriger te worden in onze beweging).
Je verstaat dus dat tai ji leren een weg van tijd en geduld is.


Tekst nog in revisie en verfijning,